MLM – najkrótsza droga dystrybucji produktów i usług

Marketing wielopoziomowy znany także jako Multi Level Marketing lub network marketing, jest dosyć nową, ale najbardziej dynamicznie rozwijającą się formą sprzedaży na świecie. W Polsce system MLM jest jak dotąd mało znany,ale na jego wprowadzenie decyduje się coraz większa liczba firm działających w większych miastach. Spośród rozmaitych obszarów marketingu marketing wielopoziomowy wyróżnia się systemem promowania produktów i usług. Jego zamysł polega na wypłacie wynagrodzeń dla dystrybutorom, czyli osobom biorącym na siebie odpowiedzialność za dostarczenie produktu do końcowego klienta.

Dystrybucja produktu odbywa się jednak poza tradycyjną siecią hurtowni i punktów detalicznych, gdyż zamówienie dostarczane jest klientowi własnoręcznie przez producenta bądź jego przedstawiciela. Producent zamiast inwestować w drogie reklamy telewizyjne, radiowe czy inne, może przeznaczyć te pieniądze na prowizje dla współpracowników i dystrybutorów. Dzięki jasnemu systemowi wynagrodzeń przedstawiciele reprezentujący firmę mają lepszy bodziec do działania i większe obroty, którymi nie muszą się dzielić z żadnymi pośrednikami. Szybki wzrost zainteresowania marketing wielopoziomowy zawdzięcza przekazywaniu sobie informacji przez coraz szerszą rzeszę usatysfakcjonowanych klientów. Dzięki temu następni zainteresowani mają coraz większe zaufanie do konkretnej firmy i jej wyrobów. Zwykle przedsiębiorstwo prowadzące biznes MLM tworzy bazę aktywnych klientów. Każdy z nich w miarę wzrostu liczby zakupionych produktów, otrzymuje coraz większe prowizje. Wypada podkreślić, że nie ma górnej granicy co do wielkości tej prowizji. Usatysfakcjonowani klienci decydują sie na polecenie danej marki swoim przyjaciołom i w ten sposób jest budowana siatka klientów, którzy z upływem czasu zostają aktywnymi dystrybutorami firmy. Jeśli praca w MLM ma generować znaczny dochód to zasadniczą rzeczą jest rozwijanie sieci dystrybucyjnej. To w jej budowie znajduje się klucz do największych dochodów. Ponadto network marketing umożliwia zarabianie pieniędzy nie tylko producentowi czy usługodawcy, ale także innym ludziom, którzy zapragną zdobyć etat przedstawiciela handlowego. W konwencjonalnym handlu za sprzedaż i promocje odpowiadają punkty handlowe, sklepy bądź różni specjaliści od marketingu. W MLM nie ma tych elementów, dlatego liderzy, którzy utworzyli sprawnie funkcjonującą sieć dystrybucyjną, dostają współmierne do wysokościzamówień wynagrodzenie. Mówiąc najprościej, każdy klient polecony przez przedstawiciela handlowego lub kogoś z utworzonej przez niego sieci dystrybucyjnej, przynoszą mu zysk. Uzyskuje on prowizję nie tylko od towarów i usług sprzedanych przez siebie, ale od wszystkich zakupów w całej grupie.

Wysokość otrzymanych zarobków jest więc nieograniczona. Liderzy pełnią tu właściwie bazową rolę, gdyż wielkość zbudowanej przez nich sieci i poziom ich pracowitości przekłada się na faktyczny poziom dochodu w firmie. Jeżeli sieć zbudowana przez lidera posiada stabilne obroty, uzyskuje on tak zwany dochód pasywny. Oznacza to, że za raz stworzoną strukturę otrzymuje comiesięczne dochody wygenerowane przez własną grupę. Zazwyczaj to chęć wypracowania dochodu pasywnego jest bodźcem dla wielu osób, które mają w planach rozpocząć działalność w MLM. Z pewnością chętnych byłoby o wiele więcej, ale marketing sieciowy jest mało znanym określeniem, nie wspominając już o jego idei. Przyczyną tej sytuacji jest brak informacji na ten temat. Mało mówi się o tym w mediach, nie poświęca się temu programów telewizyjnych ani audycji radiowych. Oprócz tego dość trudno jest gołym okiem uchwycić możliwości płynące z MLM, a błędne opinie funkcjonujące w społeczeństwie na temat tej formy dystrybucji mają negatywny wpływ na jej skuteczność. Opinie o MLM są rozmaite i w dużej mierze zależą od osobistych doświadczeń danych osób. Najbardziej destruktywną dla marketingu wielopoziomowego opinią, wynikającą zazwyczaj z niewiedzy, jest oskarżenie, że działają w charakterze piramid finansowych. Działalność MLM polega przede wszystkim na przekazywaniu danego produktu od producenta do klienta. Czasami zdarza się , że mnóstwo osób sprzedaje niewiele lub kupuje dany produkt tylko na prywatny użytek.Płace wiążą się z dystrybucją tego produktu. Natomiast piramida finansowa, to sieć wzorowana na marketingu wielopoziomowym. Zysk przez nią uzyskiwany nie pochodzi ze sprzedaży, ale z wpłat wpisowego, odprowadzanych przez członków przystępujących do struktury. Zyski osiągają tu jedynie osoby znajdujące się na szczycie hierarchii czyli te, które dołączyły na samym początku stworzenia piramidy finansowej. Nie ma tu realnego produktu, który ostatecznie dociera do klienta końcowego.
Wokół MLM narosło wiele mitów. Osoby związane z tą gałęzią często opisują ją jako doskonały twór biznesu i sposób na wypracowanie dużych i łatwych pieniędzy. Wizja ta często kusi ludzi niezbyt ambitnych i niepracowitych. Osoby takie szybko rozczarowują się i dają za wygraną. Wypada pamiętać, że branża MLM nie jest szczególna pod względem poniesionych nakładów pracy od każdej innej działalności gospodarczej. Są osoby, które dobrze sobie radzą i zarabiają spore pieniądze, ale są też tacy, którzy pomimo wysiłków wypracowują niezadowalające zyski. Jest to zwyczajna działalność gospodarcza opierająca się na dobrym systemie bezpośredniej sprzedaży produktów. Jak w każdej działalności tak i tutaj trzeba włożyć mnóstwo pracy i mieć choć odrobinę szczęścia. W branży tej działa prężnie ogromna ilość firm. W ofertach znajduje się wszystko począwszy od chemii gospodarczej i kosmetyków, a skończywszy na żywności.
Bez względu na opinie, dla dystrybutorów jest to całkiem niezły sposób na zasilenie domowego budżetu.

Temat Cię zainteresował? Przeczytaj więcej: system-mlm.pl/nowy-mlm-w-polsce/